Stodvacitka olomóckéch tramvaji. Bêlê smê se mrknót!
Z Olmika – Abêhmê si to vêsvětlêlê hneď na začátkô. V Olmikô tramvaje rozhodně 120 km/hod nejezdijó a ešlê jich tam maji 120, to nevimê. Ale co je jisty, tak že v sobotô si přêpominalê 120 let tramvajovyho provozô a otevřelê vozovňô na Koželužské.
A mosimê řict rovnó, že to nezajimalo jenom nás, hneď po oteviračce tadê bêlo plno. Tramvaje rozestavěny na place, otevřeny aji halê. Tramvajáci prostě nechalê nahlidnót až do kôchêně. A lêdi se muhlê dozvědět aji to, o čem nemaji ani tôcha!
A jak to teda s olomóckéma elektrikama je? Za velké slávê bêl provoz zahájené v sobotô 1. dôbna 1899. Tenkrát se jezdilo po z vlakovyho nádraži na Horni náměsti, tam ôž ale dneska o tramvaj nezakopnete, a ocáď se to dělêlo Riegrovkó na Šibenik a Pavelčákovó ke špitálô. Celková dylka koleji bêla tenkrát 5,333 kiláskô. Ôž tenkrát bêla vozovna na Koželužské, gde je do dneška.
Takê jistě stoji za zminkô, eště do konca rokô 1899 bêlo přepravenéch 878 351 lêdi, o rok mpozďéš ôž to bêlo 1 123 772. A to v té doběměl Olmik ani né 22 tisicu obyvatel. Mimochodem tramvaje na Hornim náměsti si muže ze staršich eště ledasgdo pamatovat, jezdilo se tam do rokô 1954.
Letama se tratě né jenom prodlôžovalê, překládalê a přestavovalê. V připadě usekô krematorium – letiště se naopak aji zkracovalo. Tam bêhmê dneska ôž koleje hledalê marně. Aktuálni dylka koleji po městě je 15 kilásku. Osm tramvajovéch linek má dokôpê 45 kilásku. Ročně tramvaje najezdijó přes 2,5 mega km a podle udajô z rokô 2017 bêlo přepravenéch 25,7 miljónô lêdi.
Na fotkê ze sobotniho dňa otevřenéch dveři ve vozovně na Koželužské se mrknite TOŤ.