Tovačovská štreka slavi 120 let

Od našeho věrnyho spolupracovnika Martina Skopalovyho – Mistni dráha z Kojetina do Tovačova se letos dožévá 120 let. Přê té přiležitosti jezdilê po této trati dva dni, v nedělô 27. a v ponděli 28. záři, zvláštni vlakê. V nedělô jezdila dizlová berta a v ponděli na Václava olomócká parni Rosnička, spolô se sópravô historickéch vozu.
Mistni dráha Kojetin – Tovačov, které se řiká Tovačovka, bêla postavená v rokô 1895, hlavně kvulê mistnimô cukrovarô, vozêlê se ale aji zemědělsky produktê a samozřémě aji osobni vlakê jezdilê. V 50. letech se začal vozêt štěrk z mistni štěrkovnê, Skašova. Nákladni doprava tadê měla po celó dobô provozô větši vyznam, než ta osobni, která bêla zastavená v rokô 1981. Dnes brósijó koleje lokálkê vedle nákladnich vlaku se štěrkem nekolêkrát do roka aji mimořádny osobni vlakê, třeba na vylov rêbnika na podzêm nebo na hodê v Kojetině, o kteréch sem toť ôž psal.
Jak ôž sem psal véš, o poslednim prodlóženym vikendô v záři Tovačovka ôžêla. Dva dni toť jezdilê zvláštni vlakê ô přiležitosti jejiho stodvacetiletyho vyroči. V nedělô se v čele sópravê sedmi zelenéch rêbáku objevila Berta T478.1010. Toťta dizlová lokomotiva vêrobená v 60. letech je známá velêce zajimavym zvôkem motorô, kvulêvá kterymô k nám jezdijó aji fanóšci z Anglie. Pár stroju této řadê eště doživá v pravidelnym provozô, ale hromada z nich je ôž muzejnich, včetně toťteho s označenim T478.1010, které je ve vlastnictvi Národniho technickyho muzea a je provozované Vyzkumnym ustavem železničnim ve Velimi ô Kolina.
V ponděli se na trati objevil zajimavjéši stroj, parni lokomotiva 464.202, které se řiká Rosnička. Bêla vêrobená v rokô 1956 v plzeňskéch závodech V. I. Lenina, jak se tehdá škodovka menovala. Vêrobilê se jenom dva prototypê, je to posledni kontrukca parni lokomotivê ô nás, po tym se ve škodovce vêrábělê ôž jenom eletrikê. Dochované je drôhá Rosnička, která v pravidelnym provozô dojezdila v Olomócô v rokô 1975, pak bêla předaná Národnimô technickymô muzeô a dlóhy rokê bêla vestavovaná jako neprovozni exponát po všelêjakéch véstavách. Začátkem 90. let se v Olomócô chopilê iniciativê a mašinka vêjela vlastni sêló po skoro 20 letech, v rokô 1994. Dlóhy rokê vozêla zvláštni vlakê v okoli Olomóca, tak je temô po přestávce v rokách 2009 až 2014, která bêla vênôcená opravó kotla, dodnes. A furt je jeji domovsky depo Olomóc. Toš kdo z Vás věděl, že na Hané máme takové skvost?
Oslavê bêle vêmêšleny tak, že dêckê ráno vêjel zvláštni vlak z Olomóca přes Přerov a Kojetin do Tovačova, po slavici štrece se ôdělalê štêrê obratê a večir se jelo zpátkê. Bêlo to spojeny aji s hodama v Tovačově. A jak sem viděl, lêdi bêlo dosť.
Prvniho dňa oslav sem se nezučastnil, to sem si Bertô vêfotil akorát na přijezdô do Olomóca. Ale drôhé deň sem jezdil autem kolem trati a fotil sem, toš se podivéte. Já mêslim, že to stálo za to a že to bêlê velêce pěkny oslavê.
Dalši možnosť se svizt po této trati bôde za necelé měsic, 17. a 18. řijna toť bôdó jezdit zvláštni vlakê ô přiležitosti vylovô rêbnika v Tovačově. Keho bê to zajimalo, tak ať se podivá na stránke Tovačovke, kde v nébližši době bôdó zveřejněny dalši informace.