placená inzerce
Déte nám vědět...

V sobotô smê v Litovlê slavilê s páró a dyštěm

placená inzerce
33-litovel-predmesti

Září 20, 2016 8:15 / Furtovnik

Od našeho spolôpracovnika Martina Skopalovyho, keré tam pochopitelně nemuhl chêbět – Letos je temô ôž 130 let, co bêla postavená krátká mistni dráha z Červenkê do Litovla. Česky dráhê přêpravilê ô přiležêtosti tadê teho vyroči velkó oslavô, přê keré smê se muhlê okolo Litovla svizt zvláštnima vlakama vedenéma parnima lokomotivama a motorovym vozem. Centrem oslav bêlo nádraži Litovel předměsti, gde bêla véstava lokomotiv a další doprovodné program.

Sice sem to ôž psal v pozvánce, ale pro uplnosť se nédřiv krátce zminim o histórii. Železná dráha se dotkla Litovla ôž v rokô 1845, gdê bêla postavená dráha Olomócko-pražská. Dnešni nádraži Červenka neslo méno Litovel. V rokô 1886 bêla postavená letos jubilujici krátká mistni dráha z dnešniho nádraži v Července k litovelskymô côkrovarô, keré bêl hlavnim duvodem stavbê této spiš vlečkê s osobni dopravó, tehdá ale majici daleko menši vyznam než doprava nákladni. Côkrovarsky nádraži bêlo pojmenovany Litovel a nádraži na hlavni štrece na Prahô na Červenkô. Tak je temô dodnes. V rokô 1914 pak bêla postavená dráha z Litovle do Senice a do Mladča, kerá velkolepě slavila svéch 100 let před dvóma rokama.

V onô sobotô 17. záři smê muhle vidět na tratich okolo Litovla hneď dvě parni lokomotivê. Tó prvni bêla zelená Rosnička 464.202 z rokô 1956, kerá vezla ranni vlak z Olomóca přes Senicô do Litovla předměsti, pak ôdělala jeden obrat do Senice, do Červenkê a do Mladča a před pátó hodinó odpoledni se vrátila přes Senicô do Olomóca. Bêlo to za 22 let muzejni kariérê tehoto stroja poprvni, co se podivala do Senice, nechtělê jô tam totiž pôstit kvulêvá blbymô oblókô v Horce, které je fčêl ôž narovnané. A že se Rosničkê v Senicê nekeři nemuhlê dočkat.

Drôhym parnim strojem bêla v sóčasnosti néstarši provozôschopná lokomotiva Českéch drah – malá černá mašinka s označenim 314.303 z rokô 1898. Ta vezla dopoledni vlak z Červenkê do Litovla, pak jeden vlak do Mladča a do Červenkê. Parni lokomotivê za sebó tahalê sópravô historickéch zelenéch vozu. Nesmim zapomenót eště na motorové vuz M131.101 Hurvinek z rokô 1948 domovem v Šômperkô, keré toť v 50. a 60. letech jezdival.

Centrem oslav bêlo nádraži Litovel předměsti. Tadê se všeckê vlakê nekolêkrát zetkalê, kromě teho smê si toť muhlê prohlidnót véstavô dnes ôž historickéch lokomotiv – eletrické bobinê a dizlovéch bertê, prasátka a pilštyka. Každé, kdo chtěl, si dal litovelsky pivo nebo neco na jidlo.

Bêlê to velêce pěkny oslavê a belê bê eště hezči, gdêž be vêšlo počasi. Ráno to eště šlo, ale po jedenácté hodinê lilo s krátkéma přestávkama až do večira. To se podepsalo aji na návštěvnosti véstavê a množstvi cestujicich ve vlakách. Na drôhó stranô ale za to mužem bêt rádi, gdêž bê bêlê vedra jak o pár dni předtim, je velêce pravděpodobny, že bê žádná pára nejela, protože bê jo zakázalê hasiči z požárnich duvodu jak loni.

Na Marťasovê fotkê ze sobotê se mužete podivat TOŤ.

Na videa, kery nám poslal Vladimir Nejedlé, se mužete podivat TOŤ, TOŤ a TOŤ.

Facebook0
  • 33-litovel-predmesti

Komentáře

FURTOVNIK.CZ Kontaktní adresa, E-mail: furtovnik@gmail.com, Telefon: 604 688 134, 737 323 697, inzerce a logotypy