Z Ondrášova do Dvorcu na Moravě se ôž devadesát let nejezdi. Vite, že taková štreka vubec existovala?
Od nás – Možná mnozi vite, že na Rádiô Haná ôž nejaké ten rok točimê Hanácky čundrováni. To nás samê často zavede do mist, o keréch smê nemělê do teho momentô ani potôchê.
Néni to dlóho, co smê se s Čundrovánim vêpravilê na zapomenôtó železnični trať z Ondrášova do Dvorcu na Moravě. Že jenom tápete, gde to vubec je? Ondrášov si klidně mužete spojit s Ondrášovkó – známó minerálni vodó, pramenici kósek ocáď. Ináč je to ale mistni čásť Moravskyho Beróna, gde je takê nádraži Moravský Beroun. A tadê mužem začit rozmotávat celé přiběh.
Moravské Berón a Dvorce na Moravě bêlê odjaktěžêv na jedné obchodni stezce. Jenomže gdêž se v rokô 1872 začala stavět štreka z Olmika na Krnov, Dvorce minôla. Což přêrozeně mistni dožralo. Na nátlak bêlo óředně rozhodnôty o stavbě ózkorozchodné připojné štrekê s rozchodem 760 milimetru (klasická kolej ô nás má 1435 mm).
Možná bê se dnešni staviteli muhlê chêtit za nos, protože úsek dlóhé 11,5 kilometrô bêl postavené za třê čtvrtě rokô! Mosimê ale dodat, že nešlo o nejak náročné terén, v kerym bê se mosêlê budovat vyznamňéši dopravni stavbê.
Od začátkô provozô 30. prosênca 1898 to nebêla žádná sláva a misto vzestupô to šlo spiš cugrunt. Eště ve 20. letech minôlyho stoleti se ôvažovalo na přestavbô na klasické rozchod a prodlóženi do Budišova nad Budišovkó. Pak ale přêšla těžká rana v podobě hospodářské krize a takê nové konkurence na praktickê sóběžné autobusové lince.
Od řijna 1932 se začala vlaková doprava omezovat, až 14. záři 1933 se toť přestalo jezdit uplně. Nakonec v rokô 1937 bêlê sneseny aji koleje. Po štrece zustalo aspoň traťovy těleso, vypravni budovê ê nekery dopravni stavbê. A tož se z Ondrášova po zapomenôté trati mužete vêdat aspoň pěškê.
Fotkô je jenom ilustračni.